تاریخ بروزرسانی:

550 میلیارد تومان در حوزه آب هزینه شده است

550 میلیارد تومان در حوزه آب هزینه شده است

550 میلیارد تومان در حوزه آب هزینه شده است

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر: بیش از 550 میلیارد تومان در حوزه آب هزینه شده است.

علی درویشی اظهار داشت از سال 92 تا کنون برای تامین منابع پایدار آب در استان بوشهر بیش از 550 میلیارد تومان هزینه شده است. با توجه به مشکلات چندین ساله در تامین آب آشامیدنی مردم استان و تامین بخش زیادی از آن  از خارج استان، برنامه ریزی عمده ای در جهت احداث سد ها و سر مایه گذاری در آب شیرین کن انجام شده است. رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی با تاکید بر ظرفیت های موجود در مناطق ساحلی برای استقرار آب شیرین کن ها اشاره داشت که در حال حاضر یک واحد در شهر بوشهر با ظرفیت تامین روزانه 22 هزار متر مکعب در حال فعالیت است و یک واحد 10 هزار متر مکعبی نیز در کنگان در حال بهره برداری است. به طور کلی اقدامات لازم برای استحصال روزانه 155  هزار متر مکعب آب شیرین از دریا انجام گرفته و 12 واحد آب شیرین کن نیز در دست اجرا یا طی تشریفات مناقصه برای انتخاب سرمایه گذار میباشد.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان بیان داشتند: با توجه به اینکه دولت مکلف است بر مبنای قانون برنامه ششم توسعه کشور، حد اقل 30 درصد آب آشامیدنی مناطق جنوب ایران را از طریق شیرین کردن آب دریا تامین کند و از طرفی افزایش برداشت بی رویه آب از دشت ها نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار را در اولویت قرار داده لذا تامین آب از منابع غیر متعارف در دستور کار استان قرار گرفت و برای ترغیب سرمایه گذاران و تضمین بازگشت سرمایه آنها تامین منابع مالی آن در راستای خرید تضمینی آب توسط سازمان برنامه و بودجه کشور نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود با توجه به هزینه های بالای تامین آب از آب شیرین کن ها، اقدامات موثری نیز توسط شرکت آب و فاضلاب استان به منظور اصلاح شبکه و کاهش هدر رفت آب و توسعه شبکه آب شهری و روستایی انجام شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر نیز منابع مالی آن به میزان 580 میلیارد تومان را تامین کرده است.

ایشان در خاتمه افزود: با تامین منابع مالی لازم از اعتبارات استان، سه سد تنگ ارم در دشتستان، قیز قلعه و سنا در شهرستان دشتی به بهره برداری رسیده و سد کلمه، خائیز و اخند عسلویه تا پایان سال آبگیری خواهد شد.

علاوه بر اعتبارات فوق در این حوزه نیز اعتباراتی از ردیف های ملی برای تکمیل پروژه های مختلف در سطح استان تامین شده و اقدامات لازم برای تامین مالی فاینانس سد های دشت پلنگ، باغان و دالکی نیز انجام شده است.

اخبار مرتبط