تاریخ بروزرسانی:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر: از نحوه انتخاب ادارات برتر در جشنواره شهید رجایی تا کسب رتبه پنجم استان در رضایت مردم از ادارات دولتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر: از نحوه انتخاب ادارات برتر در جشنواره شهید رجایی تا کسب رتبه پنجم استان در رضایت مردم از ادارات دولتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر:

از نحوه انتخاب ادارات برتر در جشنواره شهید رجایی تا کسب رتبه پنجم استان در رضایت مردم از ادارات دولتی

به گزارش روابط عمومی سازمان  به نقل از خبر گزاری سوک : رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر در آستانه هفته دولت میزبان خبرنگاران استان بوشهر بود تا ضمن ارائه آماری از میزان اعتبارات تخصیص یافته به استان ، توضیحات گسترده ای نیز در خصوص جشنواره شهید رجایی و مراحل مختلفی که منجر به انتخاب برترین دستگاه های اجرایی می شود نیز اعلام دارد.

به گزارش سوک؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر در آستانه هفته دولت میزبان خبرنگاران استان بوشهر بود تا ضمن ارائه آماری از میزان اعتبارات تخصیص یافته به استان ، توضیحات گسترده ای نیز در خصوص جشنواره شهید رجایی و مراحل مختلفی که منجر به انتخاب برترین دستگاه های اجرایی می شود نیز اعلام دارد.

علی درویشی ،  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر

توضیحاتی در خصوص نحوه انتخاب دستگاه های برتر در جشنواره شهید رجایی

*طرح انتخاب کارمند نمونه از سال 1375 آغاز شد اما از سال 1391، معرفی دستگاه های برتر در قالب جشنواره شهید رجایی در دستور کار قرار گرفت.

* فرایند ارزیابی انتخاب دستگاه های برتر با ابلاغ بخشنامه سازمان اداری استخدامی از دی ماه سال گذشته آغاز شده و نزدیک به ۴۲۰ نفر ساعت آموزش برای دستگاه‎های درگیر ارزیابی عمکرد ارائه شد.

* به لحاظ اهمیت موضوع برای ارزیابی دشتگاه ها از سایر دستگاه های اداری نیز کمک می گیریم. به عنوان مثال در موضوع نوع ارتباط گیری مردم با دولت از طریق استانداری بوشهر، بهبود فضای کسب و کار از اداره دارایی و امور اقتصادی ، ساختار وضعیت فیزیکی اداری از طرف سازمان بهزیستی استان ، شفافیت مالی و خرید هایی که در ادارات انجام می شود از طریق صنعت و معدن و تجارت استان و مدیریت سبز از سازمان حفاظت محیط زیست استان کمک می گیریم.

* از آنجا که خیلی از دستگاه های اداری با وجود فعالیت های گسترده کمتر وارد فضای اطلاع رسانی می شود ، از سال گذشته یک شاخصی با عنوان میزان تعامل با رسانه ها به ارزیابی های ما از ادارات دولتی اضافه شد تا این شاخص نیز در ارزیابی دستگاه‏‌های اجرایی استان بوشهر مورد لحاظ قرار بگیرد.

* برای شفافیت موضوع، سعی کردیم برای هر شاخص یک نمره نیز در نظر گرفته شود و دلایل کامل آن منعکس شود تا زمینه اصلاح برای دریافت کامل امتیاز آن در آینده هموار شود. در کنار این فعالیت که امسال برای اولین بار انجام شده، به دستگاه های 6 روز مهلت داده شد که اگر در شاخصی نمره لازم کسب نگرده اند بتوانند با بارگزاری مستندات ، شانس خودشان را برای گرفتن امتیاز آن شاخص آزمایش کنند. این بدان معنا نبود که اگر هر مستنداتی بارگزاری کنند تمام نمره آن شاخص را دریافت می کنند بلکه کارشناسان ما مجدد این شاخص ها را بررسی و در صورت کامل بودن این مسندات اقدام به ارائه امتیاز کامل می کنند.

* در ارزیابی عملکرد دستگاه‎های اجرایی تمرکز بر دو دسته از شاخص‎هاست که گروه نخست شاخص‎های عمومی با تمرکز ارزیابی بر اساس هفت محور اصلاح ساختار نظام اداری، توسعه دولت الکترونکیک، افزایش بهره‎وری، بهبود فضای کسب و کار، شفافیت و مدیریت مالی، مدیریت سرمایه انسانی و مدیریت عملکرد و سلامت اداری است.

* در این هفت محور ۵۲ دستگاه استان با هم مقایسه و همه آنها بر مبنای ۱۰۸ شاخص مورد ارزیابی قرار می‎گیرند. فراتر از این ارزیابی رسالت خاصی نیز برای هر دستگاه پیش بینی شده که علاوه بر هفت محور شاخص‎های عمومی در شاخص‌‏های اختصاصی نیز ارزیابی می‏‌شوند.

* در مجموع دستگاه‌‏ها در ۷۸۰ شاخص مختلف مورد ارزیابی  قرار می‌گیرند که به طور میانگین سهم هر دستگاه ۱۵ شاخص است ولی برخی دستگاه‏‎ها مانند دانشگاه‌‎های علوم پزشکی و خلیج فارس و آموزش و پرورش شاخص‎های اختصاصی بسیار زیاد و برخی نیز شاخص‎های اختصاصی معدودی دارند. سقف امتیاز تعریف شده برای شاخص‌‏های عمومی و اختصاصی در هر بخش یکهزار امتیاز تعریف شده‌است.

* امسال 23 دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی انتخاب و از مدیران آنها تقدیر به عمل می آید.

* این که برخی جاها شنیده می شود که استانداری در خصوص ارزیابی دستگاه های اجرایی استان در جشنواره شهید رجایی دخالت می کند ، و به نوعی برتر شدن دستگاه های اداری دست کاری می شود را تکذیب می کنیم. برای جلوگیری از هر گونه شائبه ، امتیازات هر شاخص را به دستگاه های اجرایی اعلام می کنیم تا به ریز در جریان امتیاز هر شاخص قرار گیرند.

* برنامه ای بر معرفی دستگاه های ضعیف اداری در چنین مراسم هایی نداریم بلکه در جلسات کارشناسی ، دلایل افت یک دستگاه را بررسی و کمک می کنیم که آن ضعف ها بر طرف شود.

افزایش قدرت شاغلین با ارتقاء 50 درصدی حقوق

* یکی از اتفاقات خوبی که در پایان سال گذشته ایجاد و امسال نیز ادامه یافت، موضوع هم سان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش قدرت خرید شاغلین بود.در سال گذشته و بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری ردیف 10 ، پرداختی کارکنان را از اسفندماه، 50 درصد افزایش داده به گونه ای که از یک و نیم تا دو میلیون تومان به طور متوسط به حقوق شاغلین دولتی افزوده شد.

* اعتبار این بخش ، 115 میلیارد تومان معادل حدود یک سوم بودجه هزینه ای استان ( 300 میلیارد تومان ) بود که منابع مالی آن را آماده و در با اصلاح حقوق کارکنان دولت در اسفندماه پرداخت کردیم. این موضوع سبب شد که با توجه به ثابت بودن حقوق کارمندان و تورم ایجاد شده ، آنها بتوانند قدرت خرید بیشتری داشته باشند. برای سال جاری نیز این افزایش 50 درصدی همچنان برقرار و در کنار افزایش حقوق سالانه شاهد بهبود قدرت خرید کارندان دولت در استان هستیم.

بوشهر استان پنجم کشور در زمینه رضایت مردم از ادارات دولتی

* استان بوشهر در خصوص میزان آگاهی مراجعان به دستگاه های دولتی در سال 1397، رتبه 17 ، از لحاظ میزان اعتماد مراجعین به ادارات دولتی رتبه 5 ، رفتار ادارات دولتی با مراجعان رتبه 11 ، امکانات سخت افزاری ادارات رتبه 4 ، و در مجموع پس از استان های قزوین، سمنان ، خراسان جنوبی و ایلام رتبه 5 کشوری در زمینه رضایت مردم از دستگاه های اجرایی در سال 1397 ، کسب کرده است.

* قرار بود این ارزیابی در اسفندماه سال گذشته برای سال 1398 انجام شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و تا اطلاع ثانوی نیز مشخص نیست که چه زمانی بتوان این ارزابی ها که صورت فیزیکی و میدانی دارد ، انجام شود.

ابلاغ 729 میلیارد تومان اعتبار به استان بوشهر

*از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۲۹ میلیارد تومان از محل ردیف‌‏های مختلف بودجه برای تسریع در طرح‌‏های حوزه عمرانی به این استان ابلاغ شده‌است.

*از مجموع این میزان اعتبار سهم ردیف استانی ۱۴۸ میلیارد تومان، ۳ درصد حاصل از فروش نفت ۱۷۷، ۲۷ صدم ارزش افزوده که به حوزه ورزش و جوانان و نوسازی مدارس اختصاص دارد ۶۳، راه روستایی ۳.۱، متوازن استانی ۱۵۷، متوازن ملی در پروژه‎های دارای ردیف ملی ۱۲۹، جرایم راهنمایی و رانندگی ۴.۷ و تبصره ۱۹ نیز نزدیک به ۴۶ میلیارد تومان  است.

* پروژه‎هایی که برای افتتاح در هفته دولت امسال نیاز به تخصیص داشتند ۳۷ پروژه است که در مجموع  60 میلیارد  تومان تخصیص اعتبار به آنها صورت گرفت و در موعد مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

* برای تامین مالی سدهای باغان و دشت پلنگ فاینانس آنها مراحل نهایی  راگذرانده است و سد دالکی 70 میلیارد تومان فاینانس داخلی برای آن تامین و هزینه شده و تامین 170 میلیارد تومان دیگر نیز در مراحل نهایی شدن است.

*تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر – فارس نیز  5 تا 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این میزان اعتبار باید از محل فاینانس تامین شود.به لحاظ اینکه عملیات اجرایی این پروژه مهم متوقف نشود سالانه نزدیک به 100 میلیارد تومان اعتبار در این طرح هزینه می‎شود.

* برای این که پروژه راه آهن بوشهر همچنان بودجه بگیرد در سال گذشته ۶۵ میلیارد تومان در قانون بودجه برای پروژه راه آهن بوشهر لحاظ شده بود و امسال با وجود اینکه اولویت‌ با طرح‏‌های با پیشرفت بالا بود با رایزنی صورت گرفته همان عدد سال گذشته لحاظ شد و با پیگیری‎های صورت گرفته مقرر شد تا سقف 100 میلیارد تومان افزایش پیدا کند. میزان نیاز مالی این پروژه حدود 6 هزار میلیارد تومان است.

* سال گذشته با وجود اینکه میانگین تخصیص طرح‌های ملی پروژه حدود ۵۰ درصد بود این تخصیص به صورت 100 درصد انجام شد.

اخبار مرتبط