تاریخ بروزرسانی:

۶۰ درصد اعتبارات استان بوشهر با تصویب اصلاح ساختار بودجه کاهش می‌یابد

۶۰ درصد اعتبارات استان بوشهر با تصویب اصلاح ساختار بودجه کاهش می‌یابد

۶۰ درصد اعتبارات استان بوشهر با تصویب اصلاح ساختار بودجه کاهش می‌یابد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر با اشاره به وضعیت بودجه این استان در سال ۱۴۰۰ گفت: با تصویب طرح اصلاح ساختار بودجه در مجلس و تایید شورای نگهبان ۶۰ درصد اعتبارات استان بوشهر کاهش می‌یابد.

                                                                 

به گزارش روابط عمومی سازمان درویشی رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان بوشهر اظهار داشتند لایحه بودجه 1400 در حالی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود که با اعتراض برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر با اشاره به ساختار بودجه 1400 در حوزه عمرانی و هزینه‌ای استان بوشهر اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات در حوزه هزینه‌ای حدود 60 درصد افزایش یافته و تملک دارایی سرمایه‌ای 2.7 برابر نسبت به سال جاری رشد دارد.

علی درویشی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح ساختار بودجه 1400 مصوب شد گفت: در این راستا، شاخص‌هایی مد نظر نمایندگان قرار گرفت که بر مبنای آن، اعتبارات کل کشور بر اساس جمعیت، مساحت، محرومیت، و معکوس درآمد سرانه باید بین استان‌ها توزیع شود.

وی 6 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را مربوط به استان بوشهر دانست و بیان کرد: وقتی این میزان بر جمعیت استان بوشهر که 1.5 درصد کل جمعیت کشور است و تقسیم می‌شود درآمد سرانه استان بوشهر دارای رتبه نخست می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر تصریح کرد: مبنای نمایندگان مجلس در اصلاح ساختار لایحه بودجه این بود که استان‌هایی که دارای رتبه سرانه بالایی دارند بودجه کمتری اختصاص داده شود در صورتی‌که درآمد سرانه بالای استان بوشهر ناشی از فعالیت‌های نفت و گاز است و سرریز آن بر درآمدهای خانوارها تاثیرگذار نیست، پس این شاخص معکوس در درآمد سرانه استفاده آن ملاک و معیار درستی نیست چراکه خروجی آن، استان‌های کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته بیشترین آسیب در تخصیص اعتبارات می‌بینند.

درویشی با اشاره به اینکه در این مدل،  اعتبارات سال آینده برخی استان‌ها تا 5 برابر افزایش می‌یابد خاطر نشان کرد: در این راستا اعتبارات برخی استانها استان که اکنون 2  درصد و سهم استان بوشهر 3/8 درصد بود در مدل جدید سهم آن استانها حتی به 10 درصد هم افزایش یافته و این در حالی است که سهم استان بوشهر به 1/48 درصد کاهش می‌یابد.

وی، با بیان اینکه با تصویب اصلاح ساختار بودجه اعتبارات استان بوشهر در سال 1400 بیش از 60 درصد کاهش می‌یابد افزود: این مدل بودجه‌ای نامطلوب و ناکارآمد برای توزیع اعتبارات در سطح ملی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر تاکید کرد: انتظار می‌رود شورای نگهبان به لحاظ تناقض با برخی از قوانینی که در سنوات گذشته به تصویب رسیده ان‌شاءالله  طرح اصلاح ساختار بودجه را رد کند چون خلاف عدالتی است که  حتی نمایندگان محترم به دنبال آن بوده و این طرح را مصوب کرده اند.

درویشی، با اشاره به بودجه استان بوشهر در لایحه 1400 تصریح کرد: استان بوشهر از حیث درآمدها باید 5800 میلیارد تومان در استان وصول شود که افزون بر 90 درصد آن از طریق مالیات و عمده آن بر فعالیت‌های مربوط به حوزه نفت و گاز است.

وی، افزود: در مقابل آن معادل 6800 میلیارد تومان بیش از مبلغی که به خزانه واریز می‌شود به استان بوشهر بر می‌گردد و بخش زیادی از آن صرف حقوق و مزایای کارمندان دستگاه‌های اجرایی و بخشی هم صرف اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر ادامه داد: در مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان بوشهر نسبت به سال گذشته 2.7 برابر و اعتبارات هزینه‌ای و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل هم 60 درصد افزایش یافته و نوید دهنده شرایط مطلوب‌تری در سال 1400 است.

درویشی تصریح کرد: در هفته جاری جاری طرح ساختار اصلاح بودجه 1400 در مجلس مصوب شد و شرایط ایده‌الی که متصور ناشی از  پیگیری زیاد از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همراهی نمایندگان مجلس بوده این شرایط می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد و جایگاه اعتباری و سهم‌بری  استان بوشهر از رده‌های بالا به آخرین رده‌ها در سطح کشور تنزل دهد که انتظار می‌رود در این زمینه تجدید نظر شود.

اخبار مرتبط