تاریخ بروزرسانی:

تاكيد بر افزايش اختيارات استاني و تمركز زدايي

تاكيد بر افزايش اختيارات استاني و تمركز زدايي

در گردهمايي روساي مديريت استان ها با حضور رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح شد:

تاكيد بر افزايش اختيارات استاني و تمركز زدايي

 

مراسم گردهمايي روساي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها با حضور ميركاظمي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور، به همراهي معاونين و مديران ستادي در تاريخ هفدهم و هجدهم آباه ماه برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان بوشهر و به نقل از مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور؛  مراسم گردهمايي روساي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها با حضور سيد مسعود ميركاظمي معاون رئيس جمهور رئيس سازمان برنامه و بودجه، ممبيني جانشين رئيس سازمان، افقهي معاون مجلس حقوقي و امور استان‌ها، علي احمدي معاون امور علمي، فرهنگي و اجتماعي، افتخاري معاون توسعه مديريت و منابع، اماني معاون فني، زيربنايي و توليدي، روساي مركز آمار ايران، سازمان نقشه برداري كشور، سازمان هدفمندسازي يارانه ها، مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري و روساي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها در تاريخ هفدهم و هجدهم آباه ماه برگزار شد.

 

در اين نشست كه به رياست ميركاظمي برگزار شد روساي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها مشكلات استاني، و پيشنهادهاي خود را در مورد لايحه بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم مطرح كردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در اين نشست با بیان اينكه مشكلات و موارد مطرح شده استان‌هاجمع بندي، پيگيري و به نتيجه مطلوب برسد تصريح كرد: معاونت هاي سازمان برنامه و بودجه مسائل مربوط به استان ها را دنبال كرده و تصميم گيري هاي لازم جهت حل مشكلات را اتخاذ  وگزارش هاي هفتگي تنظيم شود تا موارد و مشكلات باقي مانده حل شود.

سيد مسعود ميركاظمي در گردهمايي رؤساي مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها با اشاره به اينكه سازمان برنامه و بودجه در حال تدوين لايحه بودجه و برنامه هفتم توسعه است گفت: تا آخر هفته لايحه بودجه سال ۱۴۰۲ آماده و به دولت ارائه خواهد شد.

معاون رئيس‌جمهور افزود: در لايحه سال ۱۴۰۱ مقام معظم رهبري تدبيري به خرج داده و فرمودند ۴۰ درصد منابع وارد صندوق توسعه ملي شود كه با توجه به اين تدبير عملاً بايد مجلس ۲۰ درصد از هزينه‌ها را در لايحه كم مي‌كرد؛ ولي اين اتفاق نيفتاد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه در ادامه وضعيت منابع و مصارف در ۷ماهه سال ۱۴۰۱ را تشريح كرد و گفت: در مجموع ميانگين تحقق درآمدهاي بودجه بين ۷۰ تا ۷۵ درصد است؛ اما در هر سال در شش ماه دوم سال درآمدهاي دولت بيشتر محقق مي‌شود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه در چند روز گذشته ۱۵ همت براي پروژه‌هاي عمراني پرداخت شده است افزود: اين ماه پرداخت‌ها به استان‌ها و پروژه‌ها بهتر خواهد شد و در ماه‌هاي آتي نيز تخصيص بيشتري براي پروژه‌هاي عمراني انجام خواهد شد.

*خط قرمز در پرداخت حقوق‌ها استقراض از بانك مركزي است

 

معاون رئيس‌جمهور به فروش سهام پتروشيمي خليج‌فارس اشاره كرد و گفت: در بحث فروش پتروشيمي خليج‌فارس قسط اول حدود ۳۲ همت منابع حاصل مي‌شود كه بخش عمده آن به منابع عمراني اختصاص پيدا خواهد كرد.

وي با اشاره به لايحه متناسب‌سازي و افزايش حقوق كارمندان گفت: دولت سيزدهم از سال گذشته روال دولت قبل در تأمين هزينه‌هاي جاري با استفاده از منابع تورم‌زا را قطع كرده و ما امسال از ماه اول استقراضي از بانك مركزي نكرده‌ايم، افزايش حقوق‌هايي كه اخيراً با لايحه دولت مصوب شد هم در همين چارچوب تأمين منابع خواهد شد.

*تبديل دارايي‌ها سرعت گيرد تا مشكلات مردم حل شود

معاون رئيس‌جمهور در ادامه گفت: سازمان برنامه بودجه صرفاً مسئول بودجه نيست و در بودجه نيز فقط مسئول هزينه‌كرد نيست؛ بلكه سازمان برنامه و بودجه مسئول منابع نيز است و اين يعني بايد تلاش شود تا منابع در استان‌ها محقق شود.

ميركاظمي با اشاره به اينكه در مولدسازي و فروش دارايي‌ها اتفاق خاصي نيفتاده ادامه داد: تبديل دارايي‌ها سرعت گيرد تا مشكلات مردم حل شود.

وي با بيان اينكه مجوزي از سران قوا براي تسهيل فروش دارايي درخواست شده است ادامه داد: با اين مجوز بروكراسي‌هاي زائد حذف و زمينه واگذاري دارايي‌هاي مازاد تا پايان سال فراهم‌تر خواهد شد.

*اشتغال پايدار در گرو آمايش سرزمين

رئيس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به اهميت موضوع محروميت‌زدايي اشاره كرد و گفت: هرچه از مركز استان‌ها دور مي‌شويم محروميت بيشتر شده و توزيع منابع ناعادلانه مي‌شود كه اين درست نيست؛ زيرا همه شهرستان‌ها و بخش‌ها متعلق به كشور است و لذا توزيع عادلانه بايد محور تصميمات باشد.

معاون رئيس‌جمهور راه‌هاي دستيابي به رشد اقتصادي مطلوب را تشريح كرد و گفت: بعضي از پروژه‌ها هيچ ارزش‌افزوده‌اي براي كشور ندارد، در مقابل پروژه‌هاي وجود دارد كه باعث ايجاد اشتغال و رشد اقتصادي مي‌شود، اين پروژه‌ها بايد در اولويت استان‌ها باشد.

ميركاظمي با بيان اينكه اشتغال پايدار در گرو آمايش سرزمين است افزود: سرمايه‌گذاري بر اساس ظرفيت‌ها و استعدادهاي آن منطقه انجام شود تا از قبل مشخص باشد كجا مي‌تواند بيشترين اثربخشي و بهره‌وري را انجام دهد.

*در بودجه ۱۴۰۲ برنامه محوري تقويت مي‌شود

رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينكه رشد اقتصادي در نيمه دوم سال ۱۴۰۱ مثبت بوده است افزود: در بهار امسال رشد اقتصادي ۴,۳ درصد بوده و تا پايان امسال با تمركز بر بهره‌وري و ظرفيت‌هاي خالي و رفع موانع واحدهاي توليد رشد اقتصادي بيشتري تجربه خواهد شد.

معاون رئيس‌جمهور در مورد برنامه‌هاي سازمان برنامه بودجه در سال ۱۴۰۲ گفت: اهداف مشخصي در دستگاه‌هاي مختلف دنبال مي‌شود به طور مثال در آموزش‌وپرورش بحث ارتقا كيفيت آموزش مهم است و در وزارت علوم رشد علمي مهم است در همين راستا معاونين و مسئولين امور موظف شده‌اند تا براي هر دستگاهي چند محور اصلي در نظر بگيرند.

معاون مجلس حقوقي و امور استان‌ها نیز اظهار داشت: اعتقاد جدي رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور و معاونت ما اين است كه وزن و اقتدار بيشتري نسبت به گذشته به سازمان‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها داده شود. چرا كه تجربه و بررسي‌ها نشان داده كه مديران استاني بهتر مي‌توانند اولويت‌ها و مسائل خود را تشخيص بدهند.


افقهی افزود: روساي سازمان‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها در حقيقت نمايندگان تام‌الاختيار سازمان برنامه و بودجه در استان‌ها هستند و شايسته است كه تصميم‌گيري براي تمام مسائل هر استان، با مشورت و نقش‌آفريني هرچه دقيق‌تر اين سازمان‌ها باشد.

وي سپس با بيان اينكه سازمان برنامه و بودجه متعهد به ارائه لايحه بودجه ۱۴۰۲ در موعد مقرر به مجلس شوراي اسلامي است، گفت: با توجه به اينكه تدوين برنامه هفتم توسعه كشور، زمان‌بر است، ابتدا لايحه بودجه سال آينده را تدوين و ارائه خواهيم كرد و سپس به برنامه هفتم مي‌پردازيم.

اخبار مرتبط