تاریخ بروزرسانی:

نشست خبری ریاست سازمان با اصحاب رسانه با موضوع مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بوشهر

نشست خبری ریاست سازمان با اصحاب رسانه با موضوع مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بوشهر

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر، نشست فصلی خبری با اصحاب رسانه چهارشنبه 1400/12/11 با حضور ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر با موضوع مصوبات سفر رییس جمهور به استان  برگزار شد. در این نشست که هر سه ماه یکبار با اصحاب رسانه استانی برگزار می گردد دکتر درویشی فرمودند:

با توجه  به سفر رئیس جمهور در 16 مهر ماه 1400 به استان بوشهر،  93 پروژه با اعتباری بالغ بر 4 هزار و 950 میلیارد تومان مصوب گردید.

 

علاوه بر اعتبارات عمرانی ذکر شده ،جهت توسعه سرمایه گذاری بخشش خصوصی 3 هزار 215 میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل پروژه‌های مختلف و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی مصوب شده است.

 

افزون بر  موارد صدر الذکر مبلغ 920 میلیون دلار جهت تکمیل دو پروژه کلان شامل پتروشیمی دنا و جایگزین شناورهای ساخت خارج و یا دارای پرچم خارجی با شناور های ساخته شده در کشور اختصاص یافته است.

 

ازمجموع تعهدات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال 1400 تاکنون بیش از 75 درصد از اعتبار مصوب (1134میلیارد تومان) تخصیص یافته است به نحوی که طی 4 مرحله  تاکنون 851 میلیارد تومان به پروژه ها ی سفر رییس جمهور در استان بوشهر تخصیص داده شده است.

 

وی افزود: درخصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز شاهد اتفاقات بسیار مثبتی برای استان بوده ایم به نحوی که تا کنون 851 میلیارد تومان تخصیص داده شده است و توزیع آن در بخش های مختلف به شرح ذیل است:

 

مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان برای حوزه نخیلات و خرما در نظر گرفته شده که برای پروژه هایی از جمله تکمیل زیرساخت‌های ایستگاه پمپاژ حاج مهدی در دشتستان ۲۰ میلیارد تومان، اجرای شبکه ی فرعی آبیاری سعدآباد ۳۰ میلیارد تومان، ۲۰ میلیارد تومان اجرای شبکه فرعی آبیاری آبپخش و ۲۰ میلیارد تومان نیز شبکه ی فرعی و همچنین برای جایگزینی و اصلاح نخیلات کل استان نیز ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

 

در حوزه شیلات ۶۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت لایروبی اسکله های لاور شهرستان دشتی و نخل تقی که در مراحل پایانی مناقصه میباشد، برای اسکله خورخان بردخون ۲۱میلیارد تومان و سایت‌های پرورش میگو ۳۴ میلیارد تومان که بیشتر مربوط به سایت پرورش میگوی رود شور است در نظر گرفته شده است.

 

در حوزه صنعت ۶۲ میلیارد تومان تخصیص یافته که:

از این میزان مبلغ  25 میلیارد تومان جهت راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر و ایجاد زیرساخت‌ها در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان متولی منطقه قرار گرفته است. همچنین  جهت اجرای خط انتقال برق منطقه ویژه اقتصادی شمال استان نیز ۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. قرار شده معادل همین میزان اعتبار نیز از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی سرمایه گذاری شود که در حال برنامه ریزی میباشد.

 

۷۹ میلیارد تومان برای بخش راه و حمل و نقل اختصاص یافته که به شرح زیر میباشد:

۶۴ میلیارد تومان برای تکمیل کریدور بزرگراهی جنوب کشور در استان اختصاص یافته که شامل پروژه های باقی مانده از بُز باز بندو در عسلویه تا دیلم است. ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیز به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای برای رفع نقاط حادثه خیز ابلاغ شده است.

 

برای آموزش عالی و عمومی  ۱۹۴ میلیارد تومان تخصیص یافته که از این میزان ۱۸ میلیارد تومان برای آموزش عالی شامل تکمیل آزمایشگاه و مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه خلیج فارس، ۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل مدرسه‌های در دست ساخت و برای سه استخر دانش‌آموزی در بوشهر سه میلیارد تومان، گناوه هشت میلیارد تومان و کنگان ۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

 

۸۲ میلیارد تومان برای پروژه های فرهنگی ورزشی تخصیص یافت که:

۲۵ میلیارد تومان برای مجتمع فرهنگی هنری عسلویه می باشد که البته تکمیل آن نیاز به دو برابر این اعتبار دارد و اگر تعهد شورای راهبردی پتروشیمی ها محقق شود، شاهد بهره برداری پروژه در سال آینده خواهیم بود.

 

در بخش ورزشی نیز 29 میلیارد تومان برای تکمیل 26 پروژه نیمه تمام ورزشی یا تجهیزات ورزشی، 7 میلیارد تومان برای سالن ژیمناستیک بوشهر و 5 میلیارد تومان نیز برای تکمیل ورزشگاه مهدوی اختصاص یافت. ۱۶ میلیارد تومان نیز برای در حوزه میراث فرهنگی شامل مرمت بافت تاریخی بوشهر و محور گردشگری سیراف اختصاص یافته است.

 

در حوزه بهداشت و درمان شاهد تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان هستیم که ۳۰ میلیارد تومان به مرکز درمانی بیماری های خاص بوشهر، ۴۱ میلیارد تومان برای بیمارستان جایگزین بیمارستان فاطمه زهرا (س) که پشت بیمارستان شهدای خلیج فارس در حال احداث است، ۲۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل و تجهیز بیمارستان های خورموج و اهرم، ۹ میلیارد تومان برای تکمیل دانشکده پزشکی و ۲۰ میلیارد تومان برای ۱۷ پروژه خانه‌های بهداشت و مراکز جامع شهری تخصیص یافته است.

 

برای حوزه آب و فاضلاب ۱۸۱ میلیارد تومان تخصیص یافت. از این میزان ۶۹ میلیارد تومان برای تکمیل فاضلاب شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم،  ۲۲ میلیارد تومان برای آبرسانی روستاهای دشتی و تنگستان که اخیرا عملیات اجرایی اش آغاز شد، همچنین ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سدهای استان اختصاص یافته که شامل ۳۰ میلیارد تومان برای سد خائیز، ۴۵ میلیارد تومان برای سد دالکی و ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه کلل دالکی تخصیص یافته است.

 

در این بخش پروژه هایی نظیر سد دهرود دشتستان، خط انتقال آب از سد خاییز که برآورد اولیه اش 150 میلیارد تومان است و خرید آب از آبشیرین کن نیروگاه اتمی هم جزو مصوبات حین سفر رییس جمهور بوده که منتظر بررسی نهایی وزارتخانه و سازمان های مسئول در تهران و ابلاغ آن از سوی دولت هستیم یا آنکه مجوز ماده 23 برای اختصاص ردیف بودجه برای آن صادر شود.

 

تعهد 100 میلیاردی شورای راهبردی پتروشیمی های مستقر در پارس چنوبی محقق نشده است. به عبارت دیگر،  100 میلیاردتومان در تعهد شورای راهبردی پتروشیمی ها بوده که از 80 میلیارد تومان تعهد امسال، تاکنون گزارشی از تحقق آن ارايه نشده است.

 

براساس اعتبارات تخصیص یافته تاکنون ۳۷ درصد اعتبارات مصوب استان بوشهر محقق و ۶۳ درصد تاکنون محقق نشده است. اما تخصیص تعهدات سازمان برنامه و بودجه کشور در سال 1400بالغ بر 75 درصد محقق شده است.

 

مهلت تخصیص و جذب اعتبار سال مالی جاری تا پایان تیرماه سال۱۴۰۱ است. همچنین محقق نشدن بودجه به معنی برگشت بودجه نیست.

 

از مجموع اعتبار مصوب استان ۹۵۴ میلیارد تومان مربوط به نفت است که از این میزان تاکنون ۱۸۹ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تحقق یافته است.

 

این نشست خبری با پرسش های خبرنگاران به پایان رسید.

advanced divider

اخبار مرتبط